سرخط خبرها

انسیه شاه‌حسینی: جنگ از زن‌ها مرد می‌سازد و از مردها مادر

  • کد خبر: ۱۶۵۲۷۸
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
انسیه شاه‌حسینی: جنگ از زن‌ها مرد می‌سازد و از مردها مادر
یک کارگردان سینما گفت: یکی از ویژگی‌های جنگ این است که از زن‌ها مرد می‌سازد و از مردها مادر.

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه شاه‌حسینی امروز، ۳۱ اردیبهشت ماه در نشست بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت در جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار که در سینما مهر کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: بین زن و مرد ایثارگر فرقی وجود ندارد بستگی دارد هرکدام در چه شرایطی قرار بگیرند. یکی از ویژگی‌های جنگ این است که از زن‌ها مرد می‌سازد و از مردها مادر.

وی اضافه کرد: مادرانی که وقتی پسرشان شهید می‌شد پسر دوم‌شان را راهی جبهه می‌کردند و وقتی همسرشان شهید می‌شد هنوز استوار می‌ایستادند، مانند چاهی در خود فرو می‌ریختند و این اوج ایستادگی بود. من بسیاری از مردان را دیدم که در جریان جنگ مادر شدند، بنابراین فرقی بین زن و مرد نمی‌بینم.

شاه‌حسینی بیان کرد: باید بدانیم که مهم‌ترین چیزی که ما را نجات می‌دهد انتخاب درست ما است. یک فیلمساز دفاع مقدس اول باید اندازه خود را محک بزند، باید بداند که این دنیا محل زندگی نیست، بلکه محل عبور است. اگر این‌گونه به این دنیا نگاه کند  قهرمان قصه‌اش با یک ضرر مالی فرو نمی‌پاشد و تازه می‌فهمد باید به سراغ دریای بی‌کرانه صبر برسد که  این صبر از آن انتخاب درست می‌آید.

این کارگردان سینما ادامه داد: برای اینکه آرمان‌هایمان ویران نشود، نباید فریب نرسیدن‌ها را بخوریم، نباید از باخت ناراحت شویم، تا نبازیم نمی بریم. بسیاری از مسائلی که در جنگ برای زنان اتفاق افتاد را نمی‌توان نوشت، در واقع احساس می‌کنم هنوز جان‌ها در آن شرایط محرمیت قرار نگرفته‌اند و هنوز درک لازم را ندارند. حرف زدن در مورد زنان در جنگ کم‌فروشی است، زیرا نمی‌توان آنگونه که باید و شاید حرف زد. 

وی با اشاره به اینکه حضور زن در جنگ صور مختلف دارد، هرچه در این موضوع صحبت می‌کنیم کف است، تصریح کرد: در روزنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی نیز می‌توان با آن برخورد کرد. زنان در جنگ مرد شدند، آنچه امام خمینی(ره) به دنبال آن بود، یعنی قوی شدن. زن فهمید چه ظرفیتی دارد و چگونه می‌تواند تحمل و ایثار داشته باشد. جنگ مقوله عجیبی است. 

شاه‌حسینی گفت: اشکال فیلمسازان این حوزه که که زبان سینما را نمی‌شناسند، یعنی نمی‌داند برای بیان یک مطلب اول باید یاد بگیرند که چگونه کلام به تصویر ترجمه می‌شود. اگر به این ترجمه دست پیدا کنند بسیاری از مسائل حل و دیالوگ‌های اضافه حذف می‌شود. وقتی به این مرحله برسند که مسائل را با حس بیان کنند اتفاقات خوبی می‌افتد. وقتی زبان ترجمه را نمی‌دانند در تصویر گرفتن هم دقت ندارد.

این کارگردان سینما افزود: اگر فیلمساز بداند چه می‌خواهد صد در صد در ریز‌ه‌کاری‌ها موفق می‌شود. بیشتر افرادی که می‌خواهند فیلم دفاع مقدس بسازند مجری هستند و به مسائل فنی سینما توجه می‌کنند. در سینما به اندازه‌ای که مشکل محتوا داریم، مشکل فنی نداریم. ما مشکل حس و درک داریم. تماشاچی فیلم منتظر است که ببیند ما چه چیزی را می‌خواهیم در فیلم بیان کنیم. وقتی به مخاطب اینگونه نگاه کنیم وقت و پلان خود را هدر نمی‌دهیم.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: ما مهندسی کلان فرهنگی نداریم. امروز باید با شرایط و موقعیت فعلی ایثار و گذشت را نشان داد. با قصه‌های روزمره می‌توان ایثار و گذشت را به نمایش گذاشت، حتما نباید پشت خاکریز باشد، امروز خاکریزها تغییر کرده‌اند. 

این کارگردان سینما در جمع خبرنگاران در خصوص ساخت دو فیلم دست ناپیدا و به کودکان شلیک نکنید اظهار کرد: پیش تولید فیلم دست ناپیدا را شروع کردم. بعد از این همه فیلم ساختن دوباره باید خودم را اثبات کنم، زیرا ۱۰ سال در صحنه نبودم و افراد جدیدی آمدند، بنابراین یادشان رفته من چه کسی هستم. تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم، بعد که من را به یاد آوردند و اعتماد کردند به سراغ ساخت فیلم به کودکان شلیک نکنید می‌روم. 

وی با اشاره به مشکلات حوزه فیلمسازی خاطرنشان کرد: ما تا قبل از تولید مشکل داریم، زیرا اعتماد نمی‌کنند اما به محض اینکه تولید شروع می‌شود پای کار می‌آیند. من همیشه خودم را تحمیل کردم، در را باز کردم و گفتم من هستم. 

شاه‌حسینی در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار عنوان کرد: هرچیزی به اعتلای مسائل فرهنگی بینجامد بسیار خوب است. این جشنواره‌ها می‌تواند هم فیلمسازها را تشویق کند و هم برای مخاطبان بازنگری باشد. مهم‌تر اینکه با حضور این فیلمسازهای جوان جریان‌سازی نیز می‌شود، زیرا هر کدام تجربه، حس و حال، نشاط و انرژی خوبی دارند و بعد از کسب تجربه می‌توانند به جریان فیلمسازی دفاع مقدس کمک کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->